Thailand: Bangkok, de eilanden & Chiang Mai

13 juni 2017 - Chiang Mai, Thailand

Onze laatste reisblog alweer, het is zo snel gegaan! De laatste twee en halve week zijn aangebroken, waarin we allebei jarig zijn én Appie en Bram ons komen opzoeken!

Ons eerste nachtje in Bangkok was ik meteen om 12 uur jarig! Jor had heel lief een taartje voor me gehaald die ik kreeg toen ik de volgende ochtend wakker werd, en om 10 uur zaten we met Appie en Bram aan het heerlijk ontbijtbuffetje van ons hotel, ik voelde me dus echt heel erg jarig:). Na die middag de stad een beetje in te zijn gegaan en lekker te hebben gegeten was het 's avonds natuurlijk tijd voor een feestje! Hierdoor waren we de volgende dag redelijk brak en hebben we lekker een beetje rustig aan gedaan, maar die avond zou Jor om 12 uur alweer jarig worden! Tijd voor een vroeg avondje naar bed was er dus niet, en die avond zaten we alweer aan de buckets vodka-redbull op Khao San Road, de bekendste backpackerstraat van heel Thailand. Op Jor z'n echte 'verjaardags-dag' moesten we 's avonds de nachttrein in naar het zuiden, maar besloten we overdag nog een grote tempel én de dierentuin te bezoeken (topdagje nog wel!). Half 8 die avond was het tijd voor Bram en Appie's eerste nachttrein, en wat hebben we gelachen. We hadden de tweede klasse-coupé gekozen zonder airco (want 10 euro goedkoper haha) en dat hebben we geweten. Gelukkig waren de stapelbedjes waar we in lagen prima, en kwamen we de volgende ochtend redelijk uitgerust in Surathani aan. Vanuit daar namen we een bus van een uurtje, die ons naar de haven bracht waar we op de boot stapten naar ons eerste eiland: Koh Samui. Appie en Bram waren zo lief de eerste nacht daar een heel leuk hotelletje te boeken - voor onze verjaardagen nog - en het was echt super! 2 heerlijk kamers en een fantastisch zwembad! Na een avond drankjes bij ons zwembadje was het de volgende dag tijd om te verkassen. We hadden scootertjes gehuurd (waar we de vorige dag goed verdwaald mee waren geraakt in de jungle haha) en laadden al onze spullen erop. Die middag lagen we heerlijk op het strand en aten we 's avonds bij een van de lekkerste Thaise restaurantjes ooit. Ons laatste Samui dagje trokken we er weer op uit op onze scootertjes en reden het hele eiland over. We kwamen uit bij een soort natuurpark met een waterval, waar we ook nog even lekker gezwommen hebben.

De volgende dag stapten we weer op de boot op weg naar eiland 2: Koh Phangan. Dit eiland is een stuk kleiner dan Koh Samui en staat bekend als 'feesteiland' door de Full- en Half Moon parties die er gehouden worden. Wij hadden het geluk er net met de 'halve maan' te zitten, en gingen na-tuur-lijk naar een van de beroemde feestjes. Het feestje was top, net als de rest van het eiland: we reden een beetje rond door de natuur, zwommen in ons zwembadje en chillden op het strand. Ons laatste eilandje, Koh Tao, was veruit het kleinste en minst bevolkt, maar daardoor ook wel de mooiste van de drie. We zouden hier maar twee dagen zijn, en besloten een van deze dagen met een boottour te gaan om te snorkelen. Het weer was helaas niet zo goed, het waaide en regende, maar dat mocht de pret niet drukken. We hadden een hele leuke jongen als gids, die ons als eerste stop naar een groep eilanden bracht die met elkaar zijn verbonden door een zandbank, heel vet om te zien. Na de berg op het hoofdeiland te hebben beklommen voor een paar goeie uitzichtfoto's (haha) was het tijd om in de baai te gaan snorkelen! Heel veel visjes:). Na het eiland vaarden we door naar een baai vol met rotsen, waar we voor anker gingen en vanaf de boot met onze snorkeltjes in het water konden springen. Omdat hier veel koraal was zat het vol met heeeel veel verschillende gekleurde vissen van alle maten, heel erg leuk! We lunchten op de boot en gingen op verschillende snorkelplekjes voor anker, waar we steeds heel veel vissen zagen en in een van de baaien zelfs een enorme school van meer dan 10 meter lang!

Aan het eind van de middag besloot onze schipper terug te varen via de andere kant van het eiland - we hadden daar niet gesnorkeld omdat de golven die dag te hoog waren - omdat hij wilde dat we zijn HELE eiland zouden zien. De zee was inderdaad erg ruig, en in het begin vond iedereen dat nog leuk maar na een half uurtje begon de misselijkheid (vooral bij mij, pfff) toch wel goed in te zetten. Het hielp ook niet echt dat de motor uitviel, waardoor we nog eens half uur 'stil' moesten liggen terwijl de motor werd gemaakt (waarbij onze gids zijn grote teen nog brak omdat hij het anker op z'n voet kreeg, heel zielig). Gelukkig kwamen we heelhuids én zonder overgeven aan op het land!

Na ons laatste eilandnachtje was alweer tijd voor de terugreis naar Bangkok. De zee was nog steeds heel ruig en we hebben met z'n vieren echt 20 keer gedacht dat ie zou omslaan (gelukkig had ik dit keer pilletjes tegen zeeziekte dus mij kon het allemaal niet meer zo veel schelen), maar na een tocht van 3 en half uur kwamen we toch veilig op het vasteland aan. We moesten een paar uur wachten tot onze trein ging, en gingen lekker eten bij een cafeetje waar we later die avond nog hebben zitten kaarten. De treinreis verliep voorspoedig, en de volgende dag checkten we in in ons hotel in Bangkok. Het zou de laatste avond van Appie en Bram zijn, en dat moest natuurlijk gevierd worden! We kwamen terecht in een beetje louche wijk van Bangkok, waar we een soort stripclub en een pingpongshow bezochten (heeeeeel raar haha), om vervolgens de avond te eindigen in een club om ons laatste dansje met z'n 4tjes te doen:) De jongens moesten de volgende ochtend al vroeg vliegen en wij namen de nachttrein naar het noorden, naar de stad Chiang Mai.

In de trein kwamen nog een meisje van onze middelbare school, Sigrid, tegen, waar we de hele avond mee hebben zitten kletsen en na wat vertraging kwam onze trein de volgende middag in de stad aan. We liepen wat rond, bezochten de nightmarket en besloten voor de volgende dag een scooter te huren omdat Chiang Mai midden in de natuur en tussen de bergen ligt. We bezochten een park met een enorm meer erin en reden een van de vele bergen met ons scootertje op, waar helemaal bovenop een boeddhistische tempel stond. Onze laatste dag in Chiang Mai was tijd voor een laatste highlight van onze reis: we gingen naar een olifanten opvang park waar we een dagje zouden gaan meehelpen. De olifanten in Thailand worden al tientallen jaren gebruikt voor speciale shows, voor optochten, het circus of om toeristen of gekapte boomstammen op hun rug te dragen. Ze moeten, om ze tam te maken, eerst geestelijk 'gebroken' worden (heel zielig) en worden gedurende hun gevangenschap vaak ook mishandeld. De stichting waar wij langs zijn gegaan redt deze olifanten en heeft, omdat de olifanten niet meer terug de natuur in kunnen, een heel park aangelegd in de bossen waar ze als een kudde kunnen leven, zwemmen en spelen maar wel door de verzorgers gevoerd en verzorgd worden. Sommige olifanten hebben een gebroken rug van de zware dingen die ze hebben moeten tillen, of missen een deel van een poot omdat ze op een landmijn zijn gaan staan. Andere zijn blind geworden van de vele flitsen die ze hebben gezien van de camera's van toeristen.

Omdat de olifanten heeeeel veel eten op een dag begonnen we met het klaarmaken van eten en het voeren van de reuzen. We zagen meteen dat ze heel slim zijn, omdat ze precies zagen wat de rijpe, zoete bananen waren en dus alleen hun slurf voor die trossen uitstaken. Daarna werden we rondgeleid over het terrein, waar we langs alle zieke dieren gingen en langs een nieuw kleintje en haar moeder. We hadden geluk, want toen we terugliepen om nog wat te helpen in het kamp kwam er net een deel van de kudde langs om in de rivier te gaan zwemmen en spelen. Na lekker gebadderd te hebben kwamen ze er allemaal uit voor hun modderbad, waarna ze zichzelf nog een van een goede laag droge aarde voorzagen (voor de muggen/beestjes denk ik?). Echt ge-wel-dig om van zo dichtbij mee te maken. Na zelf ook nog wat te hebben gegeten was het tijd om een van de oudere, blinde olifanten te voeren en een goede wasbeurt te geven, wat ze allebei heerlijk vond. Toen we na een dag met de fantjes aan het eind van de middag weer terug waren in de stad, liepen we nog rond over de markt voor wat laatste souvenirs. Wat een fantastische laatste Chiang Mai dag!

Toen was het alweer tijd voor onze laatste nachttrein terug naar Bangkok, en nu zitten we hier, in ons hotel, te wachten op onze vlucht terug naar Nederland van vannacht. Het is heel raar om weer terug te gaan en ook wel een beetje verdrietig, maar we hebben geweldige 8 maanden gehad waarin we zoveel hebben gezien, geleerd en beleefd. Het was - zonder te cliché te klinken - werkelijk een droom die is uitgekomen!

Nu op naar Nederland om onze familie en vrienden na zo'n lange tijd weer te zien!:)

Model staan op Khao San

Terug naar huis

Terug naar huis

1. Toine:
    13 juni 2017
    Leuk reisverhaal weer met mooie foto's. Goede reis en welkom thuis!
  2. Lieke:
    13 juni 2017
    Nou ik zal al die mooie verhalen en foto's ook beetje missen (ha, ha) Zo hebben we toch ook een beetje meegereist met jullie ..
    Maar ook weer heerlijk om jullie morgen weer te omhelzen ! En nog genoeg tijd om meer over jullie reis te horen! Have a good flight home !!!!! ♡♡♡(sweet home) ♡♡
  3. Mieke:
    19 juni 2017
    Lees zojuist jullie laatste ervaringen. Ennnnn weer thuis nu. Ik zie jullie snel hoop ik xx