Cuba: Vinales, Havana & Trinidad

20 maart 2017 - Trinidad, Cuba

Eindelijk tijd voor Cuba! Een land waar we allebei heel graag heen wilden, én het land waar we mijn ouders weer zouden zien na 5 maanden reizen! Ik heb de Cubaanse revolutie en het 'communistische' bewind onder Fidel Castro altijd heel interessant gevonden, net als de vijandigheid tussen Cuba en Amerika. Omdat dit laatste steeds meer begint op te lossen en het land mede daardoor steeds westerser wordt, was het nu wel écht tijd om te gaan.

We vlogen van Bogotá naar Panama City, waar we de nacht doorbrachten op het vliegveld en 's ochtends weer vertrokken naar San Salvador. Daar hadden we een laatste tussenstop voordat we dan eindelijk aankwamen in Havana. Geld wisselen was meteen een redelijk dingetje, maar na een uurtje in de rij te hebben gestaan voor het wisselkantoor (je kan alleen in Cuba de Cubaanse munteenheid verkrijgen, dus ie-der-een moest na het vliegen geld wisselen) konden we met de taxi naar het busstation. Daar deelden we met 2 andere mensen een collectieve taxi naar Viñales, waar we aan het eind van de middag aankwamen. We vonden een hele leuke 'Casa particular' (waar je dus eigenlijk gewoon bij iemand thuis slaapt die een kamer overheeft) en sliepen heerlijk na onze lange reisdag. Onze eerste volle dag in Viñales besloten we een tour van de omgeving te doen. We liepen de hele dag door de vallei, onze eerste stop hier was een tabaksplantage. We kregen meteen een dikke sigaar aangeboden én een mojito met Cubaanse rum (10 uur in de ochtend jeej). Het sigarenboertje legde ons helemaal uit hoe het precies werkt met de tabak - zo moet 90 % van de oogst worden afgestaan aan de overheid, waar ze dan natuurlijk wel wat geld voor krijgen - en liet ons zien hoe sigaren gedraaid worden.

Nadat we ons lieve mannetje gedag hadden gezegd gingen we op naar de volgende stop, een koffieplantage. Ook hier kregen we een hele uitleg en natuurlijk weer een drankje (ze kunnen wel drinken die Cubanen haha). Verder gingen we die dag nog naar grotten en een groot meer. 'S avonds bleek op het 'dorpsplein' opeens muziek te zijn en iedereen uit het stadje was op straat aan het dansen, heel leuk. We zijn allebei al niet van die hele soepele dansers, maar vergeleken bij deze mensen waren onze moves helemaal om te huilen. Onze tweede dag leerden we dat het tempo in Cuba behoorlijk laag ligt: voor letterlijk elke activiteit kun je rustig 2 uur uitrekken. Zo gingen we geld wisselen bij het plaatselijke wisselkantoor, waarbij we bijna 2 uur in de rij stonden (wat uiteindelijk niet heel erg was want tijdens het wachten ontmoetten we wel een leuke jongen uit Londen). Ook buskaartjes kopen ging ook niet zonder slag of stoot: na een uur in de rij te hebben gestaan bij het loket bleek dat de persoon die kaartjes voor onze bus verkocht pas vanaf 4 uur aanwezig zou zijn die dag (flexibele werktijden haha). Na dit regeldagje besloten we de laatste dag nog even rond te lopen door het dorpje en nog een stukje te gaan lopen door de omgeving. De volgende ochtend werden we om 8 uur opgehaald: het was toch maar een taxi collectivo geworden aangezien die goedkoper én sneller was. Dit zijn dan dus echt allemaal van die hele oude klassieke auto's die er al vanaf de jaren 50 rondrijden, voordat de banden met Amerika verslechterden. Heel nice!

Na en uurtje of 5 kwamen we in Havana aan, waar we onze spullen in het appartement legden en 's middags alvast een beetje het oude Centrum gingen verkennen. 'S avonds was het dan eindelijk zo ver: naar het vliegveld om m'n ouders op te halen! Het was heel leuk om elkaar weer te zien na 5 maanden, en na wat regelen en heen en weer geloop konden we eindelijk met ons huurautootje wegrijden. Het was inmiddels al over elven toen we weer in het centrum aankwamen, maar gelukkig vonden we nog een restaurantje met een keuken die open was en daarna was het tijd voor bed (mega lange dag voor die ouwertjes met dat tijdsverschil! Haha). De eerste dag liepen we door het oude centrum, gingen we lekker lunchen en chillden we daarna tot de zon onder ging op het dakterras. Het was niet echt een bijkomdagje geworden, dus we besloten de volgende dag lekker naar het strand te gaan. Op ongeveer 2 uurtjes rijden van Havana ligt de bekende badplaats Varadero, en gelukkig hadden we lekker een autootje. Het strandje was echt top, en na een heerlijk dagje keerden we weer terug naar 'huis'. De laatste volle Havana-dag bezochten we een oud fort, waar een grote tentoonstelling was over Che. We liepen nog lekker wat rond door de stad, aten 's avonds wat en pakten onze spullen in: de volgende dag was het tijd om naar Trinidad te vertrekken!

De reis begon vrij soepel, hoewel er hier en daar wel wat flinke gaten in hef asfalt zaten (kan gewoon) ging het redelijk goed op de snelweg. We kozen voor een kleine omweg over Santa Clara omdat hier de laatste rustplek van Che schijnt te zijn. Het monument was heel mooi (wel een beetje propaganda-achtig, maar oh well het is Cuba), alleen we hadden blijkbaar nèt weer een feestdag uitgekozen en dus was het graf gesloten. Na deze korte stop werd het pas echt leuk op de route: we reden door de vallei en het gebergte waar de guerilla-strijders zich verstopten tijdens de Cubaanse revolutie (dat was dan wel weer heel vet) en al snel vielen er hele stukken weg uit, waren er enorme gaten in de weg en had ons huurkarretje (en vooral ook mama) het er erg zwaar mee. Na een dodemansrit van 3 uur (50 km) kwamen we ein-de-lijk aan in Trinidad, JEEJ. De volgende dag weer lekker naar het strand bij Playa Ancon. Hoewel mama de volgende dag ziek werd zijn wij (zonder mama dus helaas) nog naar Valle de Los Ingenios gegaan. We bekeken de mooie vallei, stopten nog bij een klein dorpje en keken rond in de villa van een voormalige slavenhandelaar. De volgende dag was mama een heel klein beetje opgeknapt en vertrokken we naar Sancti Spiritus, een stadje in de buurt van Trinidad, waar we een beetje rondliepen en lekker lunchten.

Onze laatste Trinidad-dag was het mooi weer, dus we besloten maar om nog even lekker een stranddagje te pakken. 'S middags speelden we monopoly (gewonnen HAHA) en gingen we zonder zieke mama nog voor de laatste keer eten. Na alle spullen weer in te hebben gepakt was het de volgende dag alweer tijd voor de terugweg naar Havana. Een andere route dit keer, die gelukkig veel sneller was en de reis verliep dan ook een stuk soepeler. 'S middags chillden we nog even in Havana-centrum en toen was het al tijd om de oudertjes op het vliegveld te brengen! (HEEL fijn dat jullie er waren, love you tot snel!)

We hadden met z'n tweetjes nog een laatste dagje in Havana voordat we weer door zouden vliegen richting Suriname, en besloten naar het Museum van de Revolutie te gaan. Héél erg vet, er was van alles te zien over de verschillende guerillastrijders en de manier waarop dictator Batista is verslagen. Ook was het museum SUPER anti-Amerikaans en was alles de schuld van de CIA (nog steeds), wat wij natuurlijk geweldig vonden haha (love complottheorieën, hoewel we heel veel van de beschuldigingen eigenlijk gewoon geloofden). Na de hele middag in het museum te zijn geweest besloten we ook nog even naar de beroemde boulevard van Havana, 'El Malecon' te gaan. Heel gezellig met de Cubanen, en onder het genot van een laatste mojito zagen we de zon onder gaan.

Wat was je mooi Cuba!

Onderkruipsels

Laatste ontbijtje

Laatste ontbijtje

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Toine Tiggelman:
    8 april 2017
    Wederom leuk reisverslag. Leukelele foto's ook .Cuba lijkt mij geweldig!
  2. Lieke:
    8 april 2017
    Ja Cuba, grote sigaren, blije mensen (ondanks ze arm zijn ) en lekkere Cubaanse muziek !! Lijkt me ook heerlijk. Het was ook erg warm hè. Jullie zien goed bruin zeg !!
    Leuk weer te lezen en leuke foto's !!
    Have fun !!! Xxx