Cusco & Machu Picchu tour

15 januari 2017 - Machu Picchu, Peru

Na weer een lekker nachtbusje kwamen we in Cusco aan, de stad vanuit waar we later ook naar Machu Picchu zouden trekken (en HEEL veel zin in hadden). Cusco is een heel lief 'stadje' - de echte stad is best groot - maar het historische centrum deed ons heel erg aan een soort wintersportdorp denken. Er zijn ontzettend veel kerken in de stad en het meest interessant hieraan is dat ze vrijwel allemaal op de resten van oude Inca heiligdommen zijn gebouwd.

De Inca's zagen Cusco als hun hoofdstad en de omliggende bergen als heilige goden. Op sommige plekken is er nog wat Inca-architectuur te zien en hoewel we al wisten dat de Inca's best sick waren en ver vooruit liepen op andere volken uit hun tijd, stonden we toch echt te kijken. Zo staat er nog een originele muur overeind (waar die opportunistische Christenen dan weer een kerk omheen hebben gebouwd haha) waaruit goed te zien is hoe de Inca's bouwden. Cement of iets dergelijks was er nog niet, dus alle rotsblokken werden precies op maat geschuurd zodat alle stukken precies in elkaar vielen. Met succes blijkbaar: ik denk niet dat onze bakstenen muurtjes de komende 700 jaar zullen doorstaan. Helaas is er heel veel van de oude Inca bouwstijl verwoest door de Spanjaarden, maar de Katholieke kerkjes waren gelukkig ook heel mooi en hadden hier en daar zeker nog wat kenmerken van de Inca cultuur (slimme Spanjaarden: door de oude symbolen te gebruiken kon het overwonnen volk sneller wennen aan de nieuwe religie).

Naast kerken zijn we ook naar een paar musea geweest en bezochten we de lokale markt. Dit was heel leuk, omdat je er letterlijk alles kon krijgen: van kleding tot groenten en broodjes ei (die we elke dag gingen halen hier haha). Na 3 dagen was het dan eindelijk tijd voor onze tocht naar Machu Picchu. De avond ervoor hadden we een korte meeting in het hostel waarbij we ons groepje ontmoetten en de gidsen (Frankie & Edison, hele leuke gasten) aan ons uitlegden wat precies de bedoeling was. Drie dagen door de jungle, om uiteindelijk op de vierde dag Machu Picchu mountain te beklimmen. De volgende ochtend moesten we om half 6 klaar staan en werden we met een busje een gebergte opgereden. Vanaf hier was het 3 uur fietsen naar het jungledorpje waar we zouden overnachten. Ik was blij dat vrijwel alles naar beneden was (minder trappen hehe), maar toen ik alle uitrusting zag die we aan moesten voordat we de fiets op moesten begon ik me toch wel een beetje zorgen te maken.

We werden letterlijk van top tot teen ingepakt, van scheenbeschermers tot elleboog-patches en als klap op de vuurpijl een heuse rugbrace (zodat we onze ruggetjes niet zouden breken jeej....?). En al deze bescherming zegt veel in Peru, ze nemen het hier over het algemeen niet zo nauw met veiligheidsregels, voor zover die er al zijn. Jor daarentegen kreeg er alleen maar meer zin in door soort van belofte van gevaar haha. Toen we eindelijk klaar waren om te gaan begon het te regenen en veranderde de weg nog meer in een hindernis baan. Juist doordat we minder zagen door de regen, ingehaald werden door toeterende auto's en door de steile weg vol haarspeldbochten was het wel héél erg vet om te doen. HEEL vet:). Na 3 uur super geconcentreerd (vooral Lisa, Jor was weer een beetje ongeleid projectiel haha) te hebben gefietst kwamen we DRIJF-nat aan bij ons hostel. Gelukkig was het eten heel lekker! 's Avonds hebben we nog een beetje gekaart en gehangen met ons groepje (alleen maar mensen uit Londen of Schotland haha, heel chill) en daarna was het tijd voor bed. De volgende dag zou onze zwaarste worden: een hike van 7:00 tot 17:00, pff.

Om 6 uur stond iedereen klaar voor het ontbijt, en godzijdank was het droog! Het eerste deel van onze tocht was nog redelijk vlak, maar al snel ging het omhoog. Onze Gids Frankie wist ontzettend veel te vertellen over alle coca-plantages, dieren en planten die we onderweg zagen, terwijl wij blij waren dat we een paar minuten op adem konden komen tijdens zijn uitleg. Om een uur of half 11 kregen we gelukkig een half uurtje pauze en stopten we bij een soort guesthouse midden in de jungle. Hier kregen we heel veel lokale dingetjes te proeven: gebrande cacaobonen, allerlei gekke vruchten en een soort sterke drank (met een dode slang opgerold in de fles..). Daarnaast verfde Edison de gezichten van de hele groep met de kleurstof van een soort cactusvrucht, waardoor we er met z'n allen uitzagen als een soort Nieuw-Zeelands rugbyteam. Wel leuk voor het groepsgevoel. Na deze gezellige stop mochten we weer door, nog verder omhoog en uiteindelijk over een heel smal Incapaadje. Een paar uur later kwamen we bij onze lunchplek aan, en na de lunch mochten we heerlijk een 20-minuten-powernap doen in een van de hangmatten. Daarna was het wel weer moeilijk opstarten, maar gelukkig konden we nu een stuk langs de rivier lopen (dus vlak jeej). Na een wiebelige touwbrug, een soort goederenkabelbaantje over de rivier en een grot voor vleermuizen kwamen we iets over 5 eindelijk aan bij het eindpunt van onze hike: de hotsprings. Na heerlijk gezwommen te hebben dronken we met onze gidsen en 2 meiden uit Londen (de rest was moe en had geen zin om te zwemmen, boe)  nog wat biertjes en gingen we naar het hostel om met z'n allen te eten. Na het eten waren we he-le-maal kapot en vielen we als een blok in slaap.

De volgende ochtend was het eerst tijd voor een stukje bus, om vervolgens weer de hele dag te gaan lopen. Deze tocht was iets minder spannend omdat we voor het grootste deel over een oud treinspoor moesten lopen, maar wel gezellig met de groep:) Na de lunch begon het helaas te regenen en na nog een paar uur lopen kwamen we redelijk nat aan in het dorpje Aguas Calientes (Machu Picchu town). Na nog wat rondgelopen te hebben in het dorpje viel de stroom helaas uit, dus we zaten de hele avond in het donker. Wel een romantisch laatste diner hierdoor met de groep bij kaarslicht hierdoor haha!

De volgende ochtend was het dan eindelijk zover: Machu Picchu! Om 4 uur gingen we op weg, en na iets meer dan een half uur lopen kwamen we bij de ingang van het park. Om 5 uur ging deze open en we stonden gelukkig bijna helemaal vooraan in de rij om naar boven te gaan. De tocht de berg op was redelijk pittig: bijna een uur traplopen op oude Inca treden. Boven aangekomen was het het helemaal waard, want wat was het mooi. Opnieuw stonden we versteld van de Inca's, hoe ze ooit ál die stenen omhoog hebben gekregen is ons (en alle historici met ons) echt een raadsel. Vanuit Machu Picchu was er nog een berg om verder omhoog te gaan: nog meer trappen. Deze werd ons bijna te veel, maar na anderhalf uur bereikten we gelukkig ook hier de top!:) Na uren rond te hebben gedwaald op het terrein was het weer tijd om naar beneden te gaan. Onze groep had de trein van 10 uur, dus we moesten ons nog even vermaken in het hostel. Na nog een snel hapje eten gingen we met z'n allen op zoek naar het treinstation, en na 2 uur treinen kwamen we aan in een dorpje, waar gelukkig al een busje op ons stond te wachten dat ons naar Cusco bracht. Om half 3 kwamen we na deze lange, lange dag eindelijk weer aan het het hostel, en hebben we heerlijk geslapen. Na de volgende dag snel onze spullen te hebben ingepakt (alles wat we mee hadden tijdens de tour was nat door de regen en de luchtvochtigheid in de jungle, dus je kunt je voorstellen hoe alles rook haha) liepen we nog een beetje rond in Cusco. Ook kochten we wat spulletjes voor in de bus, want om 6 uur die avond mochten we weer! Een lange ook, helemaal naar Lima.

Machu Picchu was echt weer een hoogtepunt van onze reis, maar zeker ook de tocht ernaartoe. Onze gidsvrienden waren echt top, het groepje was heel gezellig en de natuur waar we elke dag doorheen moesten was heel mooi. Op naar het volgende Peruaanse avontuur én onze langste nachtbus so far!

Uitzicht over Cusco

Standaard toeristenshot

Standaard toeristenshot

1. Toine Tiggelman:
    2 februari 2017
    Genoten van je reis verhaal. En prachtige foto's. Geniet er maar van hoor, kusjes van ons en tot horens. XXX
  2. Lieke:
    7 februari 2017
    Wat een goed reisverhaal weer!!! En wat een tochten maken jullie zeg, heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Eng die fietstocht, doe maar voorzichtig en Jordy ook !!! Je tante is wat ouder en bang van waaghalzerij (ha,ha) wat een mooie foto's weer .... ga zo door!! Geniet lekker!!
    Big kisses and lots of love XxXx
  3. Mieke:
    12 februari 2017
    Wel een helse fietstocht zeg. Weer een pracht belevenis. Mooie foto`s Ga snel jullie volgend reisverslag lezen. Houd vol, veel plezier!!!! Dikke KUZZZZZ