Eerste week in Rio

25 oktober 2016 - Rio de Janeiro, Brazilië

Na een reis van 19 uur, kwamen we om kwart voor 6 lokale tijd aan bij ons hostel. Alles was alweer veel te goed gegaan, we hadden geen vertraging gehad, alle koffers waren er snel en we zijn niet opgelicht door de taxi-chauffeur, dus er moest iets fout gaan. Onze vroege incheck aanvraag was blijkbaar niet doorgekomen, en na  20 minuten aanbellen zonder gehoor werden we toch wel een beetje zenuwachtig. Uiteindelijk deed er om kwart over 6 een hele lieve Braziliaan open, die geen woord Engels sprak. Met behulp van Google Translate (jeej) konden we onze backpacks kwijt in het hostel, maar omdat onze kamer pas om 1 uur klaar was moesten we ons tot die tijd wel zien te vermaken. Vooral Jor was hier erg blij mee na zijn kwartiertje slaap in het vliegtuig (ik heb gewoon heerlijk liggen slapen en werd alleen wakker als er eten werd gebracht, natuurlijk.)

Na een lange zoektocht naar Copacabana die niet bij Copacabana eindigde maar aan de andere kant van de stad, zat de stemming er met 34 graden om half 9 in de ochtend lekker in. Uiteindelijk toch bij het strand aangekomen hebben we een klein tukje gedaan naast de boulevard and all was good again. Het hostel en onze kamer bleken heel erg chill, met een airco waar je u tegen zegt. 's Middags bezochten we nog de enorme Katholieke begraafplaats in de wijk waar we zaten en liepen we een berg op voor ons eerste viewpoint over Rio (met heel, heel veel katten, dus we doopten hem Kitty Mountain).

De daaropvolgende dagen hebben we ontzettend veel gezien. We liepen rond in de bohemian wijk Santa Teresa (met alweer heel heel veel bergen) waar we kleine musea en galerijtjes bezochten, gingen naar Ipanema beach (Copacabana is blijkbaar voor toeristen, en zo willen wij natuurlijk niet overkomen nee nee) en gingen met het oude (was leuk geweest voor jou mam) trammetje de berg op om de grote Christo Redentor van dichtbij te bekijken. Ook de Escadaria Selarón, een trap die helemaal is bezet met allerlei verschillende tegeltjes van over de hele wereld was erg cool (we hebben er ook wat uit Nederland gespot yessss).

Na al dat geslenter door de stad vonden we het tijd voor wat natuur, vooral omdat Rio wordt omringd door een soort oerwoud. Na vele pogingen de juiste bus te vinden (de bussen hier stoppen niet, het is de bedoeling dat je er in springt terwijl ze  nog rijden...) en een erg heftige rit (alweer, leuk voor jou mam) kwamen we aan in Tijuca Park. De hike was heel mooi en we  zagen aapjes, racoons en echt 800 verschillende vogels.

Na een lange lange slaapie na onze natuurtocht luisterden we de volgende ochtend Fey-Ajax op Radio Rijnmond (Jordi brak het halve hostel af bij de 1-1, waar niemand raar van op keek want Brazilianen zijn nog veel erger met voetbal). We zagen dat 's middags eenzelfde el clasico in Brazilië werd gespeeld: Flamengo, de grootste club uit Rio speelde tegen Corinthians uit Sao Paolo. We schoven aan op een terras vol Flamengo supporters en hadden een topmiddag door de leuke wedstrijd en de Braziliaanse biertjes (in flessen van 600 ml, die je vervolgens met z'n 2en deelt in kleine glaasjes), maar zeker ook de superfanatieke Cariocas die bij alles wat ook maar op een kans leek opsprongen en op de tafels begonnen te slaan.

De laatste dag bezochten we de Botanische tuinen (weer heel veel aapjes:):):) ) en chillden we s'avonds met de mensen uit ons hostel. Rio was een super begin van onze reis, nu door naar Ilha Grande!

Churro jammm

Graffiti en Jordo

1. Chris:
    27 oktober 2016
    goed verhaal kinderen en leuke foto's!
    Ga zo door en houdt de volgers maar op de hoogte.
    Blijf echter voorzichtig en doe geen rare dingen!!
  2. Lieke:
    27 oktober 2016
    Hartstikke leuk om te lezen !! Blijf lekker schrijven, ik ben fan van jullie blog.
    And please be careful out there!!
    Lots of love XXxx
  3. Suus:
    27 oktober 2016
    Kijk, daar houden we van! Superleuk om jullie ervaringen te volgen op deze manier! Geniet van jullie mooie reis samen! Once in a lifetime... dikke kus uit good old Schiedam
  4. Sandra Beukers:
    28 oktober 2016
    Hoi lieverds super leuk jullie blog heb ervan genoten..!!!!!
    Geniet van alles ..!!!
    Dikke knuffel..!!!!
  5. V. Mattheus:
    2 november 2016
    Hoi Lisa en Jordie,
    Jullie kennen mij niet, maar ben jullie verslag online tegen gekomen en vond het erg leuk om te lezen. Wil ook naar Rio, maar ik vroeg me af hoe jullie de avonden hebben beleefd en de criminaliteit?
    Dank alvast voor het delen van jullie ervaring.

Gr Vicky
  6. Lisa:
    2 november 2016
    Hoi Vicky!
    Wij hebben ons eigenlijk totaal niet onveilig gevoeld en nergens om ons heen iets van misdaad of zakkenrollers gezien. In de metro en op drukke plekken goed op je tas letten, zoals in eigenlijk ook elke grote Europese stad (Parijs, Barcelona etc.). Ga 's avonds niet rondlopen in de wat slechtere wijken, misschien is het daar erger. Wij hadden zelf een hostel in de wijk Botafogo, erg leuk en veilig, dicht bij het strand en goede metroverbinding!

Heel veel plezier in Rio:)