Florianopolis & Foz do Iguaçu

16 november 2016 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Na een redelijke taaie nachtbus kwamen we aan op schiereiland Santa Catarina, in de stad Florianopolis. We hadden een hostel gekozen in een dorpje (Lagoa de Conceiçao) vlakbij het stadscentrum, dat aan een heel groot meer lag. Na een beetje rondgelopen te hebben in Lagoa en het meer te hebben bekeken besloten we toch maar 'heel even te gaan liggen'. Zoals te verwachten werden we 3,5 uur later helemaal gedesoriënteerd wakker uit onze coma. We besloten wat biertjes te kopen en aan het meer te gaan chillen, waar we Wellington ontmoetten. Hij woonde al z'n hele leven in Lagoa en sprak nauwelijks Engels, maar op een of andere manier lukte het toch redelijk oke om elkaar te begrijpen (kan ook door de biertjes komen). Zijn vriendin, die er later bijkwam, kwam uit Seattle en heeft dus de rest van de avond als tolk opgetreden. Ze stonden erop dat ze voor ons een 'traditional Brazilian dinner wilde maken': kip stroganoff, zwarte bonen en rijst. Het eten was heerlijk en de mensen heel lief, en na de hele avond een beetje kletsen en spelletjes doen was het tijd om te gaan slapen.

De volgende dag was het weer even tijd voor een strandje. Het was top weer en we hebben heerlijk uitgerust. Aan het eind van de dag maakten we nog een wandeling over de rotsen (Wellington had ons verteld dat er een hoge rots was waar je bij mooi weer heel chill vanaf kon duiken/springen) maar de golven en stroming waren helaas te sterk geworden. Vooral Jor was hier redelijk kapot van, maar niets wat een koud biertje op het strand niet kon fiksen. 'Floripa' staat bekend om haar hoge zandduinen en de dag daarop besloten we dan ook om te gaan sandboarden. Je kan een sandboard, een soort snowboard eigenlijk gewoon, huren en dan van de duinen naar beneden gaan. Het was echt geweldig, maar natuurlijk stak er van het een op het andere moment opeens een zandstorm op. We zagen niets meer en werden volledig gezandstraald, ik heb nu nog zand in mijn oren. De storm bleek door te zetten dus 's avonds chillden we lekker in het hostel. Op onze laatste dag was het tijd om de stad te gaan bezoeken. Het bleek minder groot dan we dachten, het hoogtepunt was eigenlijk het gigantische winkelcentrum waarvan de hele benedenverdieping was omgetoverd tot een soort winterwonderland met de ene kerstman nog kitscheriger dan de andere (en een zingend kattenkoor, geweldig). Na 's avonds in Lagoa onbeperkt Mexicaans te hebben gegeten (foodcoma) mochten we de volgende dag onze gevreesde nachtbus weer in, dit keer met bestemming Foz do Iguacu.

Foz staat bekend om zijn enorme watervallen, een van de grootste ter wereld zelfs, en we besloten dan ook om direct nadat we onze spullen vanuit de bus naar het hostel hadden gebracht naar de watervallen te gaan. Het natuurpark was heel mooi, waar een busje je vervolgens naar een punt brengt waar vanaf je naar de watervallen kan lopen. En wat waren ze mooi. We vonden het allebei erg indrukwekkend en voelden ons vooral erg klein: er zit zo onvoorstelbaar veel kracht achter al dat water...

Ons hostel in Foz had een zwembad (ja echt) en aan het eind van de middag hebben we daar dus nog lekker in gelegen. 'S avonds chillden we nog een beetje met de andere reizigers (echt iedereen was leuk in dit hostel:) ). Na een heeeerlijk nachtje slaap deden we het de volgende dag rustig aan en liepen we een beetje door het stadje. We bezochten het dierenparkje, een moskee en een Boeddistische tempel. De rest van de middag/avond zaten we bij het zwembad, en speelden we kaartspelletjes met wat mensen die we hadden ontmoet. Met dezelfde mensen gingen we s'avonds naar een feestje in een ander hostel in de buurt, en met 2 Caipirinha's voor 4 euro zat de stemming er goed in. De volgende ochtend was er van deze feeststemming weinig meer te merken though, want we mochten weer met 38 graden onze weg vinden naar het busstation!

Dit wordt voorlopig (voor een week in ieder geval haha) even onze laatste nachtbus: op naar Buenos Aires, waar we heerlijk 7 dagen blijven!

Florianopolis

Kerkie

Lekker roze

Museo de Souza

Kerstmarkt 2.0

Hyperactieve kerstmarkt (eind Oktober)

Devil's Throat

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lieke:
    24 november 2016
    Wauww .. lieffies, wat een goed verhaal weer !! En wat zien jullie veel mooie dingen he, ben beetje jaloers hoor.(echt geweldig)! De mooie nieuwe serie "planet earth" is nu op TV en daar was die grootste waterval te zien. Ze vlogen er overheen en dan zie je dat geweld van al dat water, ongelooflijk. Goeie reis, vlug weer schrijven (ik geniet ervan) en veel liefs voor jullie 2te xxXxxx