Ilha Grande & Paraty

30 oktober 2016 - Paraty, Brazilië

In Rio pakten we de bus naar Angra Dos Reis, waar we met de ferry de oversteek maakten naar Ilha Grande. Op de boot begon het al te miezeren, maar s'avonds leek het wel alsof de wereld verging.. Regen, onweer, storm: best kut op een eiland waar geen auto's rijden en waar eigenlijk geen fuck te doen is wanneer het regent. Gelukkig was het hostel heel gezellig, en ontmoetten we wat meiden uit São Paulo, die ons dus hele goede tips over de stad konden geven. De volgende ochtend waren we heeeel blij om het zonnetje te zien schijnen, zodat we niet de hele dag in het hostel hoefden te hangen.

Ilha Grande heeft één 'dorp', Abrãao, waar de meeste hostels (ook dat van ons) en restaurantjes zitten. Aan de andere kant van het eiland ligt een van de mooiste stranden van Brazilië (werd ons verteld): Lopes Mendes. De hike ernaartoe duurde 3 uur, over hoge bergen en dichte jungle. Na anderhalf uur kwamen we bij het eerste strandje aan, Praia de Palmas, waar veel mensen afhaakten en het wel best vonden met die hele hike in 40 graden (en een luchtvochtigheid van wat voelde als 98%). Rotterdammers zetten natuurlijk gewoon door, dus wij begonnen aan het tweede deel van de tocht. Na weer anderhalf uur kwamen we eindelijk aan bij Lopes Mendes en wat was het mooi:) Veel surfers en hoge golven, en mensen die blijkbaar gewoon met een boat trip waren gekomen (booeee). Na een paar uur chillen en wat biertjes (slecht idee, vooral voor mij) moesten we natuurlijk ook weer terug. Dat viel redelijk tegen, maar we hebben gestreden en waren trots (jeej).

De volgende dag besloten we het wat rustiger aan te doen en lekker naar het strand te gaan (iiiiets minder mooi dan Lopes Mendes but we'll take it). Aan het eind van de middag toch nog maar een kleine wandeling naar de andere kant van het eiland, om ook nog wat van de geschiedenis van het eiland te leren. Ilha Grande was vroeger een uitvalsbasis voor piraten. Later werd het een soort dumpplek/tussenstop voor mensen met cholera, die op het eiland in quarantaine gezet werden. We liepen langs het oude gebouw waar de vele Europese immigranten die ziek van de boten afkwamen in 'bewaard' werden, zodat de ziekte niet op het vaste land zou verspreiden. Later werd het gebouw een grote gevangenis, en veranderde het eiland dus in een soort Robbeneiland of Alcatraz voor de Braziliaanse boeven. (Einde geschiedenisles hier :) ).

'S avonds werd er een grote bbq georganiseerd op het eiland, waar je voor 40 Reais pp (nog geen 12 eu) onbeperkt vlees en vis kon eten en van de saladebar (zwarte bonen en rijst haha) kon pakken. We kregen er voor die prijs zelfs nog een dikke Caipirinha bij. Na een voedselcoma die nacht was het de volgende dag alweer tijd voor de volgende bestemming, Paraty! De busrit was best heftig: omdat we te gierig waren om 15 euro te betalen namen we een andere bus voor 4, wat achteraf een stadsbus bleek te zijn die om de 3 minuten stopte. Ook was de bus stampvol en stonden we dus 3 uur lang met onze backpacks in het gangpad gepropt. Je hebt hier overigens beide handen nodig om je vast te houden, de Braziliaanse buschauffeurs houden niet van zachtjes rijden (vooral niet in de bochten), dus je kan je voorstellen dat onze tassen overal heen vlogen. Gelukkig waren onze mede-bussers heel aardig.

Het oude centrum van Paraty, ooit een koloniale nederzetting van de Portugezen, is beeldschoon. Oude witte huisjes met gekleurde deuren (waar nu overal kleine winkeltjes met handgemaakte spullen in zitten) en straten en pleintjes geplaveid met keien. Na wat rondgelopen te hebben in het stadje besloten we de volgende dag naar het strand te gaan. De mensen van onze AirBnB raadden ons aan om naar een dorp in de buurt te gaan, Trinidade. Weer met de bus (jeej)! Ook dit strand was weer prachtig, en omdat het weekend was zat het helemaal vol met Braziliaanse families en eetkraampjes. Na nog een redelijke klim naar de natural pools (nee nee een rustige stranddag is er voor ons niet bij) vertrokken we weer naar Paraty.

Onze laatste dag in deze stad gingen we met een jeep langs allerlei cachaça-stokerijen en watervallen. Cachaça is de sterke drank die wordt gebruikt voor Caipirinha's en wordt hier in de omgeving overal gebrouwen. We vertrokken om kwart voor 11 's ochtends en hadden om half 12 al zeker 8 shots met verschillende smaken cachaça achter onze kiesjes. Je kan een dag slechter beginnen. Na nog een andere stokerij (en natuurlijk het bijbehorende proeven) was het tijd voor de watervallen. We hadden de pech dat het net een redelijk koude en regenachtige dag was, dus na het zwemmen was het wel even afzien in de bergen in onze open jeep. We sloten de dag af met een hoogtepunt: de natuurlijke waterslides. De slides bestaan uit een enorme rots waar een waterval overheen loopt, waar je dus als een soort glijbaan/wildwaterbaan vanaf kan glijden. We waren zelf inmiddels ook een attractie geworden, omdat we met 18 graden in de stromende regen de enige waren die het water in gingen terwijl iedereen in poncho's en truien de waterval stond te bekijken (die gekke nederlanders kijken niet op van een beetje regen).

Ilha Grande en Paraty waren compleet anders dan het drukke Rio de Janeiro, maar ook hier hebben we heel veel toffe dingen gedaan en gezien en vooral ook heel veel lieve Braziliaanse mensen ontmoet. Next stop: Ilhabela!

Hostel op Ilha Grande

Jordo

Jordo

1. Sandra Beukers:
    1 november 2016
    Goedemorgen... wat geweldig allemaal wat jullie me maken.... blijf genieten van alles..!!!!! groet..San..!!!!!
  2. Lieke:
    3 november 2016
    Top, ga zo door !! Wacht al weer op het volgende verslag.
    Geniet lekker saampjes !
    Zoentjes xx
  3. Lieke:
    3 november 2016
    Top, ga zo door ! Wacht alweer op volgende verslag. Geniet lekker saampjes van al dat moois !
    Liefs and kisses xx
  4. Lieke:
    3 november 2016
    Ha, ha dacht dat de eerst niet gelukt was.
  5. Lieke:
    3 november 2016
    Ha, ha ... dacht dat de eerste niet gelukt was
  6. Mieke:
    6 november 2016
    geweldig kan niet anders zijn dan genieten met elkaar xx