Ilhabela & Sâo Paulo

8 november 2016 - São Paulo, Brazilië

Na een redelijk chill busreisje gingen we met de ferry naar Ilhabela. Na een net iets te verre wandeltocht (we waren weer te gierig voor een taxi en die tassen lijken echt steeds zwaarder te worden) naar ons hostel dropten we onze spullen en gingen we de buurt een beetje bekijken. Ilhabela betekent eigenlijk gewoon 'mooi eiland', en toen we de zon onder zagen gaan tussen de palmbomen begrepen we direct waarom. In tegenstelling tot Ilha Grande (waarom dan deze naam..) is Ilhabela wel heel groot en we besloten dan ook om mountainbikes te huren om zo veel mogelijk van het eiland te kunnen zien.

Onze eerste stop was een van de watervallen van het eiland, maar na bijna een uur naar boven te zijn gelopen kwamen we erachter dat precies deze waterval droog stond. Er waren al meerdere mensen die ons in het Portugees iets duidelijk probeerden te maken, maar ja, de taal hebben we nog steeds niet onder de knie. Kleine domper dus, maar we fietsten vrolijk verder. We kwamen langs prachtige strandjes, maar onze fietstocht begon wel steeds meer aan te voelen als een bergetappe in de Tour. Toen de weg ook nog veranderde in een onverhard zandpad met overal stenen was (vooral voor mij) het feest helemaal compleet. We besloten een pauze in te lassen op een leuk klein strandje, maar na een kwartier werden we al opgevreten (letterlijk, zie foto) door kleine steekvliegjes/muggen. We waren hier al voor gewaarschuwd (Ilhabela staat bekend om deze gezellige beestjes) en hadden ons heel braaf goed ingesmeerd met anti-insectenspul, maar daar hadden deze kleine amigos schijt aan. Ook de terugweg was weer erg mooi, maar eigenwijs als we zijn hadden we te weinig water gedronken, waren we het warmste moment van de dag non-stop in de zon en hadden we nauwelijks pauze genomen. Totale ineenstorting volgde! (Maar echt.) Na nog wat koude biertjes op het strand gedronken te hebben (yesss) sliepen we die nacht heeeerlijk.

De dag die volgde werd onze rustdag, en we hebben lekker de hele dag gechilld op het strand. Ons laatste dagje Ilhabela was het weer iets minder en besloten we naar het natuurpark te gaan om te hiken. We kwamen langs allerlei watervallen en leerden daar (van een info-bord maar oke) dat het eiland de kleine vliegende bloedzuigertjes te danken heeft aan de extreem hoge kwaliteit van het water. De beestjes kunnen blijkbaar alleen overleven in de buurt van heel schoon water, jeej.
'S middags keken we nog even rond in de 'hoofdstad' van het eiland, Vila, en aten een dikke ijscoupe (hadden we verdiend vonden we zelf). De volgende dag mochten we onze geliefde backpacks alweer tevoorschijn halen: op weg naar São Paulo!

Over São Paulo hadden we van tevoren veel gemengde - dus ook behoorlijk wat negatieve - verhalen gehoord. Veel mensen noemden het er erg onveilig, anderen vonden het vooral een werkstad waar voor buitenstaanders niet veel te zoeken is. Om eerlijk te zijn moesten we toen we uit de metro omhoog kwamen zelf ook even wennen. We waren om te beginnen helemaal verkeerd gelopen (laat Lisa nooit kaartlezen, gaat altijd fout), werden toch wel een beetje nagekeken met onze tassen en was het bizar druk, o-ve-ral. Daarbij was het weer een beetje druilerig (alles ziet er nou eenmaal wat 'vrolijker' uit als de zon schijnt) en bleek ons hostel naast een soort bordeel te zitten (dit was in principe geen probleem, tot jor op een avond in z'n eentje water ging kopen en bijna werd aangevallen door wat 'dames van lichte zeden' die hem wel zagen zitten en dachten dat hij geld had. Think again.)

'S avonds besloten we nog even de stad in te gaan en kwamen we bij echt een top cerveceria terecht waar een bandje aan het spelen was. Het was vrijdagavond dus de zaak was helemaal afgeladen, vol mensen in pak die na hun werk nog nog even kwamen drinken met collega's, veel losser dan in Nederland. De volgende ochtend trokken we het oude centrum in en kwamen een free walking tour tegen (we blijven nederlanders en gratis is gratis). Onze gids had die ochtend waarschijnlijk 15 koppen koffie op en was heel erg druk (en heel erg Italiaans), maar liet ons met zijn enthousiaste verhalen wel alle mooie plekjes van down town Sao Paulo zien. We sloten de middag af op een hele chille markt in de wijk Jardim.

Hoewel van São Paulo redelijk 'armoedig' oogt op veel plekken (de gebouwen zijn in slechte staat, veel straten zijn vervallen en er zijn ontzettend veel mensen die op straat moeten leven), hebben ze de vele musea in de stad wel ontzettend goed bijgehouden. Zelf zijn we er in 4 geweest, het een nog mooier dan het ander. Naast het bekende - en prachtige - Museo da Arte São Paulo vonden we vooral het futebolmuseum echt top. Brazilianen leven echt voor voetbal en zien het ook als een heel groot deel van hun geschiedenis en cultuur. Dat werd nog extra duidelijk door de 70 basisschoolkids die een rondleiding kregen en álles van ieder doelpunt wisten (van de wereldbeker van 1970 tot aan enorme nederlaag tegen Duitsland in 2014, echt alles). Het lijkt hier gewoon echt een deel van de opvoeding te zijn, wat heel vet was om te zien:).

Op zondagen wordt de grootste en belangrijkste straat van de stad, de Avenida Paulista (een beetje de Coolsingel of Blaak van São Paulo, maar dan heel heel lang) afgesloten voor verkeer. Er zijn dan overal op en langs de weg marktkraampjes, barretjes en er is muziek. Dit was erg tof om mee te maken, omdat heel de stad naar de Paulista lijkt te trekken om lekker over de brede autoweg te lopen of fietsen met een biertje en een snackie (en er werden als promo-stunt gratis noodles uitgedeeld omg, highlight).

Een laatste hoogtepunt van de stad was zeker weten de vele street-art en graffiti. Door het hele centrum waren de mooiste kunstwerken te zien op verlaten gebouwen en kale muren, maar vooral in de wijk Vila Madelena hadden we echt het gevoel in een openlucht museum te wandelen.

We verruillen nu de grote stad weer voor iets nieuws, voorlopig een van onze laatste stops in Brazilië: Florianopolis!

Zonsondergang

Villa Madalena 2

Lisa en muur

Villa Madalena 3

Megastad Sao Paulo

Uitzicht van onze hostelkamer (HAHA)

Gratis Noodles!

GRATIS NOODLES op Avenida Paulista

1. Lieke:
    13 november 2016
    Leuk verhaal weer!!! En mooie foto's!!
    Blijf genieten van al het moois en blijf schrijven. Liefs XxXx