La Paz, Titicaca meer & Arequipa

8 januari 2017 - Arequipa, Peru

Hoewel alles in deze 3 maanden echt geweldig is geweest, was het toch wel een beetje vreemd om met kerst niet in Nederland te zijn. Eerste echte beetje heimwee naar thuis! We besloten dan ook om voor twee dagen een appartementje te huren in La Paz, lekker ons eigen kerstdiner te koken, films te kijken (LOVE ACTUALLY!) en wijn te drinken.

Na ons eigen kerstfeestje was het tweede kerstdag tijd om weer door te gaan, op naar Copacabana, een plaatsje aan het Titicaca meer (het hoogste 'commercieel bevaarbare' meer ter wereld, op net geen 4 km). We hadden nauwelijks iets van La Paz gezien, maar zouden er voor Oud en Nieuw weer terugkeren, dus dat was allemaal prima. Copacabana ligt maar op 5 uurtjes afstand van de Boliviaanse hoofdstad, en de highlight van de busreis was zeker weten de oversteek van het meer. Om niet om te hoeven rijden steken alle bussen het smalste deel van het meer over en rijden daarna weer verder. Hup, met z'n allen de bus uit, op kleine bootjes (met een capaciteit van ongeveer 12 man, maar Bolivian style gewoon met z'n 30-en erin hoor) terwijl de bus op een soort groot houten vlot werd gereden. Ik was er vrij zeker van dat onze boot zou zinken omdat hij zo laag in het water lag door al het gewicht en de golven redelijk hoog kwamen (kun je je voorstellen dat mensen op veel mindere bootjes dan dit de Middellandse zee oversteken:( ) maar we hebben gelukkig droog de overkant gehaald! Na nog 2 uurtjes in de bus - die het ook had overleefd - kwamen we aan in Copacabana. Het stadje was heel leuk, met overal restaurantjes en marktjes.

De volgende dag liepen we lekker een beetje rond in Copa. Bolivia is het armste land dat we tot nu toe hebben bezocht, en daarmee ook het meest Katholieke. Hoewel het stadje erg klein is, staat er wel een enorme kerk, met een eigen kathedraaltje ernaast waar ongeveer 40 verschillende beschermheiligen worden vereerd. Naast het Katholicisme is ook het Incaverleden nog sterk aanwezig hier en 's middags besloten we dan ook een oude berg op te lopen waar de Inca's vroeger een astrologisch onderzoekspunt hadden. Na een lekker driegangen-menuutje voor omgerekend €2,25 (wat!?) was het tijd voor bed: de volgende dag moesten we vroeg op om met de boot naar Isla del Sol te gaan (een van de eilanden in het meer).

Na 2 en half uur met een (tergend langzaam) bootje kwamen we aan op het eiland. We begonnen onze tocht omhoog, omdat boven op de bergen overal Inca-resten te zien waren. Er was een altaar voor de zonnegod, een oud doolhof, maar het mooist was nog wel het oude pad dat over het hele eiland liep, en meer dan 500 jaar geleden door de Inca's was aangelegd. Na een lange dag lopen (en lekker verbrand te zijn door de hoogte) én nog een snel biertje hebben we heerlijk geslapen op de terugweg. De volgende dag was het alweer tijd om terug te gaan naar La Paz en mochten we weer met onze geliefde bootjes het meer over. We zaten in een heel leuk hostel, waar toevallig ook veel mensen zaten die we eerder op onze reis hadden ontmoet om Oud en Nieuw te vieren. 'S avonds hadden we veel leuke feestjes, met als hoogtepunt toch wel 31 december (vooral omdat we op de valreep toch nog wat vuurwerk hadden weten te scoren), en overdag hebben we vooral veel rondgewandeld in de stad en met onze hostelvrienden gechilld.

Onze volgende stop lag wederom aan het Titicaca meer, maar dan aan de Peruaanse kant. De grens-overgang duurde weer redelijk lang en we mochten voor de DERDE keer met de gekke veerbootjes, maar uiteindelijk kwamen we weer veilig in Puno aan. De eerste dag was vooral een beetje chillen en bijkomen, omdat we niet heel veel hadden geslapen in ons feestjes-hostel op twintigpersoons-slaapzaal. De dag daarop was het weer tijd om het meer op te gaan, want ook hier waren weer wat toffe eilanden. Het eerste dat we met ons bootje bezochten waren de Uros-eilanden: verschillende 'handgemaakte' eilanden van wortels en riet. De legende gaat dat het Uros volk oorspronkelijk uit het Caraïbisch gebied komt, maar keer op keer werd verjaagd door andere stammen en zo uiteindelijk in Peru terecht is gekomen. Ook op het vasteland waren er blijkbaar problemen met andere volken (en hoge landprijzen) en de Uros besloten het meer op te trekken. De mensen - en vooral de kinderen - op deze eilanden waren ontzettend lief en gastvrij, en iedereen wilde ons hun huisje laten zien. Na onze ogen uit te hebben gekeken was het alweer tijd voor het volgende eiland: Taquile. Ook hier was het heel mooi, en na de hele middag rond te hebben gelopen hebben we boven op de berg geluncht met echt een top uitzicht. Na de lunch was er nog even tijd om in het haventje te chillen voordat we de boot weer op moesten.

De volgende dag vertrokken we vanuit Puno naar Arequipa, waar we 's avonds aankwamen in een dikke regenbui. Hoewel het hier nu regenseizoen is hadden we er (gelukkig) nog niet zoveel last van gehad. Ons hostel zat naast een McDonalds, en aangezien we die al meer dan een maand niet hadden gezien (er is geen Maccie in Bolivia) hebben we die avond meteen een lekkere BigMac naar binnen geschoven. In Nederland eten we bijna nooit Maccie, maar als er nergens 'westers' eten is is het toch op z'n tijd toch wel echt lekker, haha.

Het centrum van Arequipa is echt ontzettend mooi, vooral grootste plein waar wij vlakbij zaten. Alle gebouwen hier zijn gemaakt van een soort witte vulkaansteen, afkomstig van alle vulkanen die in het gebied te vinden zijn. We bezochten er het Monasterio de Santa Catalina, een enorm klooster waar nu nog steeds nonnen leven. Sinds het klooster is opengesteld voor publiek zijn er elk jaar steeds meer toeristen naar de stad gekomen. We begrepen wel waarom en overwogen bijna om er zelf ook een poosje te gaan zitten, tot we lazen dat ze op een heel strikt dieet zaten om door de honger dichter bij god te komen (ofzoiets). Vanbinnen was het in ieder geval prachtig, en je kon er precies zien hoe de nonnen er al honderden jaren leefden. Naast het Santa Catalina-klooster is Arequipa ook bekend als belangrijkste stad om de Colca Canyon te bereiken, de diepste canyon ter wereld (dieper dan de Grand Canyon!). Deze wilden we natuurlijk niet missen, maar omdat het wel een paar uur rijden was vertrok ons tourtje al om 3 uur 's nachts. Van slapen kwam natuurlijk niet echt veel, dus daar zaten we dan, midden in de nacht en heel erg slaperig in ons busje.

Onze eerste stop was op de hoogste berg van het Colca-gebied. Door de hoogte was het net iets onder nul en (ook door onze moeheid) heel koud, maar toen we hoorden dat het hier in de winter (het is nu zomer) wel -25 tot -30 graden kan worden, waren we toch wel tevreden met onze maandkeuze. Na een korte stop voor ontbijt was het tijd om door te gaan, we bezochten een heel mooi klein dorpje met een beeldschoon kerkje. We proefden hier ook de cactusvrucht die in deze regio veel gegeten wordt: de binnenkant leek op kiwi maar was heel, heel erg zuur. Daarna was het dan eindelijk tijd voor de canyon, en wat was ie diep. Na een wandeling langs het ravijn kwamen we bij een uitkijkpunt waar je goed condors kan spotten. Het was niet echt het seizoen om deze grote vogels te zien, maar we hebben er toch 2 kunnen ontdekken jeeeej. Op de weg terug naar huis hebben we gelukkig nog even kunnen slapen, want de volgende dag was alweer onze laatste Arequipa dag!

Op deze laatste dag wilden we in ieder geval de beroemde mummie Juanita nog bezoeken. Juanita is een jong Inca meisje van een jaar of 10, dat ruim 500 jaar geleden is geofferd in de bergen vlakbij Arequipa. Door de kou en het droge klimaat is ze heel goed bewaard gebleven. Ze wordt in een museum tentoongesteld, samen met veel oude spullen en heiligbeeldjes die met haar begraven zijn. Zelfs het haar van Juanita is nog intact gebleven, wat er echt heel bijzonder uitziet. Na dit toffe museum hebben we nog even door de stad gewandeld en over wat marktjes gestruind, en 's avonds was het tijd voor onze nachtbus naar Cusco!

Copacabana

Steentjes

Wandelen in de wolken

Wandelen in de wolken

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Toine Tiggelman:
    18 januari 2017
    Prachtig verhaal weer en mooie foto's !
  2. Lieke:
    18 januari 2017
    Wauw wat een goed reisverhaal weer ! Ha, ha een 3 gangen menuutjes voor 2,25 ?? Wat eet je dan in godsnaam ?? En die bootjes, eng .. brrr (like refugees). Prachtige foto's ook weer, jullie laten ons zo een beetje meegenieten !!!
    Take care please and lots of fun XxXx
  3. Sandra Beukers:
    19 januari 2017
    super weer..!!!!! geniet van alles...!!!!! Dikke knuffel uit Holland...!!!!!
  4. Suus:
    21 januari 2017
    Mooi verhaal weer jongens! Geniet van alle mooie ervaringen! Dikke kus van ons X