Rosario, Cordoba & Alta Gracia

30 november 2016 - Córdoba, Argentinië

Heerlijk zo'n busritje van maar 4 en half uur, we kwamen die avond helemaal zen aan in Rosario, de geboorteplaats van Ché Guevara, Lionel Messi èn de Argentijnse vlag. Het hostel was echt bizar mooi: overal marmer, glas in lood ramen en een enorme tuin. Downside was wel dat ze hier blijkbaar werken met gescheiden mannen en vrouwen verdiepingen (hoe braaf, we wisten niet dat dit nog bestond haha) en we lagen dus allebei op een andere kamer.

Het ontbijtje de volgende ochtend was wel weer top, en omdat het erg warm was besloten we naar het 'strand' te gaan. Rosario ligt in het Argentijnse binnenland - een stranddagje à la Hoek van Holland ging 'm dus niet worden - maar er loopt wel een grote rivier door de stad. Iets ten noorden van het centrum hebben ze aan die rivier een groot stadsstrand gebouwd, 'La Florida', met allemaal kraampjes, tentjes en muziek. Met wat lekkere biertjes (per liter verkocht hier!) erbij hebben we een prima middagje gehad. Toen we terug wilden met de bus bracht onze ongeduldigheid ons weer eens ten val. We wisten dat we bus 9a moesten nemen, maar het duurde allemaal een beetje lang en bus 9b kwam eerder. 'Die kunnen we vast ook nemen', NEE NEE. Hoewel hij wel richting het centrum reed, volgde hij een compleet andere route. Omdat hier nergens namen op de bushaltes staan hadden we geen idee waar we waren en besloten we op een gegeven moment maar gewoon uit te stappen. Na bijna een uur lopen hadden we gelukkig toch ons hostel teruggevonden en hadden we wel een pizza verdiend:).

Onze tweede dag in Rosario wilden we de stad gaan bekijken. Toen we wakker werden was het opeens echt intens kutweer. We besloten het er toch maar op te wagen, maar na 10 minuten buiten begon het zo hard te regenen dat de straten onder water begonnen te lopen en de putten het begaven. Na de hele middag een beetje in het hostel gehangen te hebben en spelletjes te hebben gespeeld werd het 's avonds eindelijk droog en hebben we nog een beetje door de stad gewandeld. Daarna zochten we een leuk restaurantje op en gingen voor de Argentijnse specialiteit: 'Parillada' (een soort mixed grill van allerlei soorten vlees (volgens mij ook wat vieze stukjes zoals oren enzo maarja we voelden ons wel Argentijns. Is ook wat waard)). De volgende dag was het gelukkig weer prachtig weer, en besloten we naar het Indepencia park te gaan. Het was zondag, dus het park was vol gezinnen en chillende mensen, heel leuk! Na nog een museum mee te hebben gepakt moesten we terug naar het hostel om onze spullen te pakken: 's avonds weer een lekker busje in! We waren om
10 uur op het station, maar onze bus vertrok pas half 2, dus we hadden nog wel wat tijd te doden. Uiteindelijk viel het alles mee en waren we klaar om naar Cordoba te gaan!

Toen we de volgende ochtend aankwamen en onze spullen bij het hostel hadden gedropt (je kan overal pas om 1 uur inchecken en alle nachtbussen komen meestal rond 8 uur aan) besloten we maar alvast de stad te gaan verkennen. Er was blijkbaar een of andere feestdag, want letterlijk al-les in de stad was dicht (zelfs de McDonalds...). Na 's middags een slaapie te hebben gedaan in het hostel gingen we 's avonds nog naar het oude centrum, waar de kerkjes gelukkig wel open waren en we dus nog wel wat dingen hebben kunnen bekijken. De volgende dag gingen we verder met onze stadstour en hebben we veel mooie dingen gezien, waaronder 2 musea. De stad was vroeger een belangrijk Jezuïtencentrum, en dat was aan veel gebouwen en kerken te zien. We hoorden van verschillende mensen dat een plaatsje vlakbij Cordoba ook een belangrijke rol innam binnen deze geschiedenis dus we besloten daar ook heen te gaan. Na een schommelig busritje kwamen we aan in Alta Gracia, een heel lief dorpje waar je nog steeds de resten van de Jezuïten-nederzetting kunt zien. Daarnaast heeft Ché Guevara hier een groot deel van zijn jeugd doorgebracht, dus we hebben natuurlijk ook nog even een kijkje genomen bij zijn huis. Na een chill picknickje in het park was het weer tijd om terug te gaan naar Cordoba. De volgende dag een bus (dagbus deze keer!) naar het Sierra gebergte!:)

In het parkie

Lief he

Monument van de vlag, in de regen

Monument van de vlag, met wat regen

La Florida

Independencia Park

Chillen in het park

Middagje welverdiende rust

Stranddag

Godzijdank lekker in de schaduw

Alta Gracia

Kathedraal

Cordobá

1. Chris:
    11 december 2016
    Goed verslag weer Jordi en Lisa. We zijn trots op jullie!! Blijven genieten en voorzichtig
  2. Lieke:
    12 december 2016
    Hoi lieffies, leuk verslag weer om te lezen !! En echt heel leuk jullie zo te (achter) volgen, je hebt inmiddels al aardig wat km weg zeg. Ook weer zulke leuke foto's! !! Pas maar op voor die enge vieze beestjes (kill mot) ..
    Ja wat je vader schrijft ... blijf genieten en voorzichtig !! Veel liefs Xxx
  3. Mieke:
    12 december 2016
    Mooi dit reisverhaal Mooie foto`s . Jullie kunnen een boek schrijven. Ik denk gewoon doen. Journalistiek is je niet vreemd Lisa. Blijf genieten en blijf oppassen!!!! Liefs Ons xxx