Santa Marta, Palomino & Bogotá

4 maart 2017 - Bogotá, Colombia

Na een paar uurtjes met de bus langs de Colombiaanse noord-kust te hebben gereden kwamen we 's avonds in ons hostel (met zwembad, vet luxe) in Santa Marta aan. Omdat het nog steeds HEEL erg warm was hier besloten we de volgende dag na een beetje in het stadje te hebben rondgelopen weer even naar het strand te gaan. 'S avonds chillden we met twee leuke Britse meiden uit het hostel en gingen we naar een feestje iets buiten de stad in een soort landhuis dat uitkeek over de baai. Het zag eruit als het huis van een drugs- of maffiabaas, maar achteraf bleek het gewoon een hostel/hotel te zijn (???). Na 2 uurtjes slaap moesten we helaas alweer opstaan: we hadden de vorige dag afgesproken om naar Minca te gaan, een soort gebergte/natuurgebied iets verder het binnenland in. Het begin was even zwaar (bochten, bobbels in de weg en wakker worden), maar gelukkig was onze eerste stop een biologische koffieboer. Na een paar flinke bakken koffie en een rondleiding op het terrein gingen we door naar een waterval met een poeltje om te zwemmen. Na een late lunch in het bergdorpje was het weer tijd om terug te rijden en sliepen we die avond lekker bij.

We hadden veel wisselende dingen gehoord over een van de nabijgelegen dorpjes, Taganga. Omdat we het toch met eigen ogen wilden zien pakten we 's ochtends de bus. Het dorpje zelf was heel lief en klein, maar we besloten een stuk over de rotsen te lopen naar een baaitje: Playa Grande. Na lekker gechilld te hebben besloten we bij een mannetje op het strand snorkels te huren, en daar gingen we. Het water was super helder en aan de zijde van de baai lagen heel veel rotsen met koraal, waardoor we heel veel mooie vissen hebben gezien. Jor (een iets betere snorkelaar dan ik, ik ga steeds te diep en adem dan het water dat het buisje inloopt in haha) zag zelfs zeepaardjes!:) Na de mooie zonsondergang te hebben gekeken gingen we die avond weer terug met de bus en pakten we onze tasjes alvast in: de volgende dag was het weer tijd om door te gaan.

De ochtend voordat we de bus weer in moesten namen we nog een kijkje in het dorpje Rodadero, om ons daarna snel naar het station te haasten (weer bijna de bus gemist haha). De volgende stop zou het 'El Rio' hostel zijn: een soort camping/hostel midden in de natuur en zoals de naam al doet vermoeden ligt het aan een rivier.

Na een redelijk eng ritje op de motor (met de backpacks voorop op het stuur en wij achterop pff) over een gammel bospad kwamen we aan bij El Rio, en wat was het hier chill. Overal hangmatten, alles buiten, een rivierstrand en een grote buitenbar (altijd belangrijk). We aten 's avonds met z'n allen aan een lange tafel, en het was eten wat de pot schaft (gelukkig steeds heel lekker!). Enige nadeel was dat het wel stikte van de insecten en we dus ook dood gingen van de muggen. We sliepen in een soort half-buiten-barak met elk onze eigen klamboe over ons stapelbedje (de klamboe en muggenspray heeft ons echt gered hier haha). Onze tweede dag besloten we te gaan wandelen, wat heel vet was zo midden in de bossen. We raakten een beetje verdwaald en werden bijna aangevallen door een hond omdat we iemands erf opliepen, maar het was wel een mooie route :). Omdat we allebei niet zo heel goed niks kunnen doen besloten we de hangmatten te laten voor wat ze waren en te gaan kajakken op de rivier. Die avond hingen we nog lekker op het strandje en in de bar. De volgende ochtend was het na een lekker ontbijtje weer tijd om door te gaan.

Op anderhalf uur verder (zo chill die korte busritjes!) lag het mini-plaatsje Palomino. Omdat het zo klein is en nog niet echt is ontdekt door het grote publiek zijn er geen hotels of verharde wegen te vinden. Alleen wat hostels en een paar restaurantjes, en een prachtig strand met een top beachbar (eentje ook maar haha). 'S avonds was er dan ook geen fuck te doen hier, behalve dus een beetje in de beachbar chillen, wat voor ons he-le-maal prima was. Daarbij had het mannetje van de bar ook echt de lekkerste pizza's die we tot nu toe hebben gegeten in Zuid-Amerika, feestje dus. Na een paar heerlijke dagen vol strand, biertjes en cocktails en PIZZA was het helaas tijd om afscheid te nemen van de Caraïbische kust (voor even in ieder geval) en richting Barranquila te gaan. In deze stad schijnen ze  - op Rio de Janeiro na - het grootste carnaval van Zuid-Amerika te vieren. Na nog een snelle overnachting terug in Santa Marta zaten we 's ochtends vroeg in de bus voor een dagje carnaval! Met onze glitter/party-outfits aan gingen we op pad, en wat was het top! De mensen zagen er allemaal heel tof uit, er waren jongens als meisjes verkleed, heel veel muziek en bijna iedereen had zijn huis voor het carnaval omgetoverd in een bar waar je biertjes en wat eten kon kopen. Iedereen had ons al gewaarschuwd dat er heel veel werd gestolen tijdens het carnaval, telefoon en camera lieten we maar thuis: geen foto's dus helaas. Maar wel een hele vette herinnering:).

Na Barranquila was het tijd voor weer een ouderwetse nachtbus, een vrij heftige dit keer. Na 7 uur op het busstation te hebben gewacht klommen we de nachtbus in van 18 uur, die achteraf ook nog bijna 3 uur vertraging bleek te hebben. Gelukkig hadden we een heel leuk hostel in de hoofdstad van Colombia, in een van de leukste wijkjes. We moesten veel dingen regelen hier: inschrijven voor school, de bijbehorende motivatiebrieven en honderden documenten die we moesten uploaden (paspoort, diploma's, cijferlijsten, heeeeel veel werk) én omdat er op Cuba geen internet zou zijn moesten we hier ook zo veel mogelijk opzoeken over leuke plekken en dingetjes om te doen. Hier waren we wel een goeie anderhalve dag mee zoet, maar gelukkig liet dat nog genoeg tijd over om de stad te bekijken. Naast dat we heerlijk ronddwaalden door de vele straatjes van Bogotá, bezochten we ook het mooie Botero-museum. Botero is een van de bekendste kunstenaars van Colombia en staat erom bekent zijn onderwerpen 'op te blazen', zodat alles heel dikkig lijkt. Op onze laatste dag in de stad bezochten we ook nog het e-nor-me goudmuseum. Het hing vol met gouden voorwerpen van vroegere bewoners van Zuid-Amerika, en je kon er precies zien hoe ze duizenden jaren geleden het goud bewerkten en er sieraden, hoofdtooien of gebruiksvoorwerpen van maakten, heel mooi!

Na nog wat laatste dingetjes uitgezocht te hebben op internet was het eindelijk tijd om die avond weer eens een vliegreisje te gaan maken. Via een kleeeeeine omweg met 2 keer overstappen zouden we de volgende dag aankomen op Cuba!

Taganga met uitzicht

Museumpjes

Museumpjes

1. Lieke:
    31 maart 2017
    Top weer die foto's, wat een leven !!
    Ook weer leuke reisbeschrijving, genieten maar want time flies when you having fun !!
  2. Toine Tiggelman:
    31 maart 2017
    Bedankt voor het mooie reisverhaal. En de leuke foto's. Jullie moeten volgens ons wel ontzettend genieten. Ben nu al benieuwd naar het volgende reisverhaal. Have fun x