Valparaíso, La Serena & San Pedro de Atacama

16 december 2016 - San Pedro De Atacama, Chili

Over Valparaiso in Chili hadden we van meerdere mensen die we ontmoet hebben erg goede dingen gehoord. Toen we 's middags aankwamen zagen we dat daar niets van gelogen was: overal gekleurde huisjes, blije mensen en schattige steegjes. De stad is gebouwd op verschillende hellingen, en natuurlijk zat ons hostel bovenop een van deze heuvels. Het was wel echt de leukste buurt van de stad, maar toen we beneden aan de enorme trap stonden met onze backpackkies om was het toch wel weer even zuchten. Na onze spullen in het hostel te hebben gezet gingen we op zoek naar eten: even een bodempje leggen voor al die heuvels die we die middag nog op moesten. Nou wisten we al dat je niet naar Chili hoeft voor de culinaire hoogtepunten, maar dat werd in Valparaiso nog eens extra duidelijk nu ook onze go to uitvalsbases (soms wil je gewoon een vertrouwde Big Mac, wat een cultuurbarbaren he) McDonalds/Burgerking/ KFC niet aanwezig waren. Je hebt grofweg drie keuzes in 'Valpa'. De eerste is 'Chorrillada', een soort chileense kapsalon bestaande uit een bord friet (die ongeveer anderhalve minuut in de frituur heeft gezeten, jam), gebakken ui, in stukjes gesneden frankfurter worst (hoe ze hier nou weer aan komen) en een gebakken ei erop. Dan is er natuurlijk nog de empanada, die overal in Zuid-Amerika wel groot is maar die je in Chili echt OVERAL vindt. Deze empanadas kunnen serieus echt heel lekker zijn (er zijn echt tientallen soorten, met kaas, vlees of bijvoorbeeld garnaal) maar om het nou als ontbijt, lunch, avondeten en borrelsnack te eten gaat een beetje ver en soms heb je gewoon zin in iets wat niet in frituurvet heeft gelegen. Dan is er ook nog 'Mote con huesillo', een mierzoet perzikdrankje met een soort ontbijtgranen op de bodem. Wij eindigden die middag met een zak Doritos in het park, ook best lekker. (Overigens zal je hier ook wel goed kunnen eten als je gewoon naar een goed restaurant gaat hoor, maar omdat wij op de bespaar-tour zijn was dat voor ons niet echt een optie haha).

'S avonds wilden we eigenlijk een rustig avondje doen, maar de mensen uit het hostel gingen mee op een pubcrawl, en natuurlijk konden wij daar geen nee op zeggen. Een hele gezellige avond, maar de volgende ochtend wel een beetje spijt: de heuvels zijn in volle fitheid al redelijk zwaar, vooral in combinatie met de warmte. Maarja, ' 's avonds een vent, 's ochtends een vent', dus daar gingen we maar weer. We zijn de hele stad doorgegaan, van boven naar beneden en weer naar boven, en hebben veel lieve huisjes en prachtige uitzichten gezien. De volgende dag was het tijd voor wat verkoeling, Valparaiso ligt immers aan de kust, hoewel het wel meer een havenstad is. We besloten de bus te nemen naar een stadje in de buurt, Viña del Mar, waar een heerlijk strand was. Later die dag gingen we door naar Concon, een dorpje wat daar weer naast lag met een heel leuk surfstrand. Na wat biertjes en lekkere empanadas was het tijd om terug te gaan. We wilden nog ergens een hapje eten, maar alles - echt alles - is dicht op zondagavond (gelukkig hadden we nog wat pasta in het hostel). De volgende dag zou ons laatste dagje zijn, en omdat het strand ons zo goed was bevallen besloten we ons laatste dagje ook maar in Viña door te brengen. 'S avonds gingen we op weg naar het station om de nachtbus naar het noordelijker gelegen La Serena te nemen.

De bus had blijkbaar goed doorgereden, want we kwamen de volgende ochtend meer dan een uur te vroeg aan. Normaal heel chill, maar niet als je overal pas om 13:00/14:00 je hostelkamer in mag en je om 5 uur al op het busstation zit. Na een paar uurtjes op het station te hebben gehangen liepen we maar naar het hostel - meestal kun je vanaf 9 uur in ieder geval je backpack wel kwijt in een bagagehok - en onze kamer bleek godzijdank leeg te zijn en het lieve mannetje liet ons er gewoon alvast in. Na een heeeeerlijk tukje liepen we 's middags nog even door het gezellige centrumpje en keken we even bij het strand. Ook gingen we langs bij wat tourbureau's (de rede dat we naar la Serena waren gekomen, naast dat het een goede tussenstop halverwege Valparaiso en San Pedro de Atacama is, is de prachtige natuur op de eilanden voor de kust). Die avond boekten we een tour naar Punta de Choros en la Isla Damas, waarvoor we de volgende dag tussen 8 en kwart over 8 opgehaald zouden worden. Hoewel we al best goed gewend zijn aan het Zuid-Amerikaanse ritme en ik zelf ook niet echt punctueel ben (altijd te laat), werden we toch een beetje zenuwachtig toen er om kwart over 9 nog geen busje was geweest (zouden ze ons vergeten zijn?!). Jor belde het bureau toch maar even op, en ze vertelde ons lachend dat we ongeveer over 5 minuten werden opgehaald, en dat alles hier nou eenmaal wat langzamer ging, haha. Weer een half uur later zaten we eindelijk in de bus die ons naar Punta de Choros zou brengen. We hadden een hele liever driver, die elke keer als er dieren te zien waren op de echt prachtige route door de bergen even stopte. Zo zagen we vicuña's (een soort wilde lama), woestijnuiltjes en kleine vosjes. Aangekomen bij Punta de Choros bleek het goed koud en waren we dus ook erg blij met onze lange broeken en jassen. We gingen het bootje op richting de eilanden voor de kust en zagen de mooiste rotsen, kliffen en grotten. Ook zagen we ontzettend veel vogels, pinguins, zeeotters en meerdere zeeleeuwen families die aan het luieren waren op de rotsen. Nadat we een stukje verder de zee op waren gevaren zagen we ook heeeel veel dolfijnen, die echt een kwartier lang met onze boot mee bleven zwemmen, heel leuk:). Tot slot gingen we nog aan land op Isla Damas waar we nog een mooie wandeling over het eiland hebben gemaakt. Op de terugweg kregen we nog een toplunch, en 's avonds was het alweer spulletjes en eten kopen voor in de bus de volgende dag!

Het zou weer een lange rit worden, 16 uur, over heel veel bergen (dus slingerroutes). Alleen de allerachterste plekken in de bus waren nog vrij, dus ik wist al dat het feest ging worden qua misselijkheid/wagenziekte. De eerste uurtjes waren hels, maar daarna viel het gelukkig mee! De volgende ochtend kwamen we aan in de ontzettend hete Atacama Dessert, in het plaatsje San Pedro. Het centrum, waar we de hele middag een beetje hebben rondgelopen, was heel lief. Ook boekten we hier onze jeeptour: de komende 3 dagen zouden we met een jeep naar Bolivia rijden, over de altiplano, door natuurparken en over de zoutvlaktes! Na wat laatste inkopen (veeeel water voor de komende 3 dagen) waren we er klaar voor: weg uit Chili en door naar Bolivia!:)

Fresh uit het hostel

Op het plein in San Pedro

Op het plein in San Pedro

1. Lieke:
    24 december 2016
    Wauw wat doen jullie toch veel indrukken op he! Echt heel leuk om te lezen !! Ga zo door !! Hoe warm is het daar nu? Gek idee kerst zo ver van huis.. misschien zie ik je morgen als het lukt met het Skypen . Lijkt me heel leuk !!
    Take care and have fun !! Liefs Xx
  2. Mieke:
    25 december 2016
    Het is weer overweldigend. Vreemd met kerst in bikini. Wel heeeerlijk. Geniet verder met elkaar. Fijne kerst en een reis het nieuwe jaar 2017 happy in

Liefs Mieke en Joop xxx