Salvador, Morro de Sâo Paulo, Búzios & Rio de Janeiro

30 april 2017 - Rio de Janeiro, Brazilië

Na Sinterklaas en kerst was het nu Pasen dat we aan de andere kant van de wereld vierden. Geen paasontbijtje of paaseitjes, wel heel mooi weer (is ook wat waard, vooral nu in Nederland). We waren de dag voor Pasen in de namiddag aangekomen in Salvador, en hadden een heerlijk kamertje in een chill hostel. Op zondag is er sowieso niet heel veel open in Brazilië, dus met Pasen werd het al helemaal moeilijk. We besloten met de bus naar de andere kant van de stad te gaan, naar de beroemde vuurtoren waarvan je een top uitzicht hebt over de kustlijn van de hele stad. Over het strand liepen we vervolgens heeeelemaal terug naar het oude centrum van de stad (bijna 2 uur lopen pff), maar bleken we nog een aardige heuvel op te moeten omdat dat centrum dus blijkbaar op een berg ligt. Door de tocht over het zand en de hitte werd het ons even te veel op de heuvel, dus boven aangekomen was het tijd voor een terrasje en een biertje. We liepen de hele middag door het superleuke wijkje Pelourinho en begrepen meteen waarom iedereen altijd zo lyrisch is over Salvador. We hadden gelukkig de dag ervoor al boodschappen gedaan, dus we kookten ons paasdinertje in het hostel en keken 's avonds een filmpje. De dagen na Pasen waren we veel op het strand te vinden (zo warm) en hingen lekker rond in Pelourinho.

De dag voordat we weer door zouden reizen ging het opeens heel hard stormen, en werd het dus een binnendagje voor ons. Het was nog niet helemaal duidelijk hoe we de laatste week Brazilië zouden doorbrengen, dus dit werd een lekker plandagje. We besloten na Salvador naar het eiland Morro de São Paulo te gaan (niet bij São Paulo, gewoon iets onder Salvador - geen idee waarom het zo heet daar haha). De volgende dag vertrokken we al vroeg: we namen eerst de ferry, daarna een bus en tenslotte een bootje naar het eiland. Morro was een heel leuk stadje en het eiland leek echt een vakantie/weekendje-weg-bestemming voor Brazilianen. Wat de sfeer meteen echt top maakte: mensen uit Brazilië zijn al echt gezellig, maar als ze op vakantie zijn gaan ze helemaal los. Overal op straat en op het strand was muziek, en iedereen was aan het dansen, voetballen en aan het lachen. Zo blij:). Onze dagen hier waren heerlijk, lekker eten, lekker lopen over het strand (er waren echt 15 km non stop strandjes), zwemmen en chillen.

Na 2 dagen was het alweer tijd om te gaan en we waren blij dat we in Morro lekker waren uitgerust, want dit zou de meest heftige reis tot dan toe worden. We vertrokken om 5 uur 's ochtends om het eerste bootje te nemen en om half 10 vertrok onze bus. Hij zou er 27 uur over doen, maar dan waren we wel pas in Rio en we moesten door tot aan het plaatsje Buzios. Om 3 uur vertrok onze laatste bus vanaf het station in Rio, maar omdat er iets mis was met onze bus (of omdat wij de verkeerde in waren gegaan haha) werden we opeens afgezet in een plaatsje 30 km van Buzios, langs de kant van de snelweg. Er scheen wel een bus te gaan vanaf hier, maar niemand wist hoe laat. Na anderhalf uur wachten begon het donker te worden en begon Jor wel een beetje zenuwachtig te worden of we het überhaupt wel tot Buzios gingen halen (we waren inmiddels ook al 36 uur onderweg, dus je kunt je voorstellen dat de stemming er lekker inzat) maaar godzijdank kwam ons busje daar toch nog aanrijden! We waren heeeel blij dat we er eindelijk in zaten en gelukkig stopte de bus ook nog bijna voor de deur van ons hostel, dus alles was weer top. De eigenaren waren superlief (een man uit Servië en een vrouwtje uit Rio) en maakten na een heerlijk nachtje slapen een topontbijtje voor ons.

Buzios staat bekend om z'n vele stranden, dus daar besloten we dan maar gebruik van te maken. We liepen lekker rond en kozen een mooi strand uit, waar we de hele dag bleven. De volgende dag was het Koningsdag! Geen oranjetompoucen voor ons, wel lekker biertjes aan zee. Ook leuk. We liepen helemaal naar de andere kant van het schiereiland en bekeken heel veel verschillende baaitjes en strandjes. De volgende dag was het alweer tijd voor onze laatste stop in Zuid-Amerika: Rio de Janeiro. Het is de stad waar we onze reis ook begonnen zijn en het was heel raar (maar ook heel leuk) om weer terug te zijn. Het was goed dat we de vorige keer al heel veel van Rio hadden gezien, want dit keer moest er vooral heel veel geregeld en gepland worden. We moesten tickets en visa-aanvragen printen, pasfoto's laten maken, vliegtickets boeken en een planning maken waar we ongeveer heen wilden in Azië.

Daarbovenop hadden we nog redelijke issues met WTC. We kwamen erachter dat een van onze vluchten niet meer bestond (echt een dag voordat we zouden vliegen...) en waren hier niet over ingelicht. Gelukkig kon er na heel veel telefoontjes en flink wat stress uiteindelijk toch nog iets voor ons geregeld worden. We moesten wel een gekke omweg maken: we vlogen nu van Rio de Janeiro naar Amsterdam, daarna door naar Abu Dhabi om vervolgens naar Bangkok te vliegen. Daar zouden we even een nachtje kunnen slapen om vervolgens door te vliegen naar de 'eindbestemming' van deze vliegreis: Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.

Na onze 6 maanden in Zuid-Amerika kunnen we zeker zeggen dat we het er meer dan geweldig hebben gehad. We hebben prachtige landen gezien, hele leuke mensen ontmoet, zijn door fantastische natuur getrokken en hebben, naast het Spaans dat vooral Jor nu echt lekker spreekt, ook heel veel andere dingen geleerd. Over andere culturen, koloniale geschiedenis, inheemse stammen en vooral ook hoe goed wij het eigenlijk hebben in Nederland. We lopen allemaal wel vaak te zeiken (wij zeker zelf ook hahaha), maar qua politiek, (vrouwen)rechten, zorg en economie zijn we denk ik nog steeds een van de beste landen op de wereld om te wonen (we zijn alleen wel grote verliezers als het op het weer aankomt, maarja je kunt niet alles hebben he). We spraken het afgelopen half jaar veel lokale mensen over de vreselijke corruptie die hier nog steeds in veel landen heerst, over armoede en over het feit dat abortus hier nog bijna overal verboden is. Ook zagen we protesten, zwerfkinderen en drugsverslaafde jongeren vaak van onze leeftijd, die eigenlijk nergens meer naartoe konden. In grote steden als Rio zagen we de mooiste hotels bij Copabana en Ipanema beach, terwijl een paar kilometers verderop mensen nauwelijks te eten hebben in de enorme favela's van de stad, waar nog steeds een grote drugsoorlog heerst waar dagelijks mensen aan sterven.

Naast de fantastische tijden en alle mooie dingen die we hier hebben gezien, zijn we - zonder te dromerig of te cliché te klinken - 'de wereld' ook wel op een andere manier gaan bekijken. Het laatste deel van onze reis breekt nu aan, aan de andere kant van de wereld waar we in iets minder dan 2 maanden door Vietnam, Cambodja en Thailand zullen reizen. Op naar nieuwe avonturen!:)

Uitzicht over Salvador

Op Facebook van het hostel

Op Facebook van het hostel

1. Lieke:
    7 mei 2017
    Geweldig om te lezen en foto's weer!! Je moet wel jong zijn voor zo'n reis zeg. Maar ook fantastisch alles te mogen zien zeker de verschillen tussen de culturen. Ja dan besef je wel dat ons kleine kikker landje nog zo slecht niet is he Please be ... ♡
    aan de andere kant vd wereld !!! Veel liefs en dikke xxxx
  2. Toine:
    7 mei 2017
    Weer genoten van het reisverslag en de foto's. Benieuwd naar volgende reisverhaal veel plezier!
  3. Mieke:
    9 mei 2017
    WEER VEEL GEZIEN EN LEUK JE besef dan uiteindelijk: Nederland IS ZO GEK NOG NIET. Jullie laatste 2 maanden gaan in Ik hoor van jullie Let goed op elkaar xxxxx
  4. Sandra Beukers:
    12 mei 2017
    geweldig allemaaal wat jullie meemaken...!!!!
    geniet nog van alles..!!!!
    dikkke kus..!!!!!